Tuesday 16 July 2013

Resepi Ikan Cencaru Sumbat Sambal

banyak gambar n3 aku kali ni :-)

Resepi cencacu sumbat sambal yg aku buat ni untuk 2 ekor ikan aje

bahan2:



cili besar dan cili padi tu aku kisar kasar bersama belacan. 
senang cite aku buat sambal belacan. hihihi 

korang boleh taruk terus la bahan perasanya
aku taruk garam dan gula utk blender bersama cili dan belacan tu
supaya sambal blacan aku ni boleh serba guna
nak buat nasik goreng belacan pun boleh campak je
nak masak kankung grg belacan pun boleh guna gak
hahhaha senang kan
sebab aku mls nak buat berkali2 sambal belacan tu aku harung sekali aje
pastu simpan dalam fridge :-)



bawang merah 2 ulas, bwg putih seulas dan kunyit lebih kurang 1 inci aku tumbuk



aku tambah cili giling satu sudu besar


ni lak sambal yg dah siap

sambal belacan kisar kasar tu korang boleh taruk satu sudu besar
kalau suka pedas berapi boleh taruk lebih la
bersama bahan yg dah ditumbuk
tambah 1 sudu cili giling atau seberapa banyak yg korang suka
gaul semua skali jadi la sambal yg cam kat atas ni k.
senang aje kan
korang mesti lagi terer


 korang boleh la sumbat sambal tu kat dalam ikan yg dah korang dah bersihkan
belakang ikan ni korang belah supaya dapat sumbat sambal tu banyak2
cam yg aku buat ni gemuk ikan tu aku sumbat sampai penuh :-)
ikan cencaru sumbat sambal ni sedap dibakar atau digoreng
aku goreng aje malam tadi

dah pukul 10 malam baru aku sempat makan nasi
anak jantan kesayangan aku bz menyepahkan rumah


 dah macam tongkang pecah rumah aku dibuatnye
alahai nak... main la janji tak kacau ibu main masak2 kat dapur
hihihihi


No comments:

Post a Comment