Followers

Sunday, 23 June 2013

nisfu syaaban 2013

Entri kali ni nak kongsi pasal nisfu syaaban ni.. kira tutup buku lama dan bukak buku baru la kan. so tarikh ni pun elok kalau kite berazam.. atau topup pe2 azam kite supaya kite dapat memperbaiki diri. ecehhh wahhh cam ustazah lak.
hihihi xpun kalau azam masa 1.1.2013 aritu penuh nga list duniawi.. pe kata tarikh arini kite tambah ckit list tu dengan azam tuk saham akhirat.. (ingatkan diri sendri gak ni tau).

xnak berceramah pjg lebar.. just sharing is caring aje nga korang. ok kat bwh ni tarikh keramat :-)
Tarikh Penting Bulan Syaaban 2013:

1 Syaaban 1434H: 10 Jun 2013
15 Syaaban 1434H: 24 Jun 2013 Isnin (Nisfu Syaaban)
Malam Nisfu Syaaban: 23 Jun 2013: sebaik sahaja lepas waktu Maghrib

Pengertian Bulan Syaaban
Nisfu Syaaban (Nisf bermaksud separuh) adalah peristiwa hari ke-15 dalam bulan Syaaban tahun Hijrah. Umat Islam mempercayai yang pada malam Nisfu Syaaban, amalan akan dibawa naik oleh malaikat untuk ditukar dengan lembaran amalan yang baru setelah setahun berlalu. Nabi Muhammad s.a.w. menggalakkan umatnya untuk bangun malam dan berjaga serta beriktikaf sepanjang malam kerana tidak mahu amalan diangkat dalam keadaan tidur atau lalai.

Antara Amalan Pada Nisfu Syaaban 1. Membaca Surah Yasin sebanyak tiga kali pada malamnya. 2. Melakukan Qiamullail.
3. Berpuasa pada siang harinya.


korang mesti pergi surau atau masjid mlm tadi kan.. aku xpergi pun.. baca yasin dgn amzar aje. Malam td dah niat nak puasa arini... tapi terlupa nak setkan alarm.. mujur kebetulan tersedar 4.50 pagi td.. so sempat gak la aku bersahur.. time sahur xde selera sgt.. just minum milo dan mkn kek pisang. pastu sambung membuta balik.

alhamdulillah sampai pukul 11 ni masih berpuasa.. moga dapat diteruskan sampai berbuka nanti :-) amin...

ok la.. aku nak pk menu apa nak berbuka nnt. hahhaha xmenyempat aku ni kan. baru kul 11 pagi dah nak pikir nak msk atau beli lauk pe tuk berbuka nnt. kihkihkih.. pe pun xsabar nak merasai ramadhan tahun ni.. moga kite semua diberi kesempatan la kn. sok kalau sempat aku apdet juadah berbuka puasa aku ptg nnt.. jupa esok. bye...

Hari ini hari terakhir bulan Rejab dan esok bermulalah bulan Syaaban. Seperti bulan Rejab, bulan Syaaban juga mempunyai kelebihan,keistimewaan dan kebaikannya yang tersendiri. Kalau bulan Rejab adalah bulan Allah, bulan Syaaban pula adalah bulan Rasulullah dan bulan Ramadhan pula bulan umatnya. Kalau bulan Rejab istimewa dengan Israk Mikraj manakala bulan Syaaban pula istimewa dengan Nisfu Syaaban. Bulan Syaaban ialah bulan menghapuskan dosa dan bulan Ramadhan ialah bulan menyucikan diri dari dosa. - See more at: http://www.blackrosehunter.my/2013/06/kebaikankeistimewaankelebihan-bulan.html#sthash.CJWVWNqH.dpuf
Hari ini hari terakhir bulan Rejab dan esok bermulalah bulan Syaaban. Seperti bulan Rejab, bulan Syaaban juga mempunyai kelebihan,keistimewaan dan kebaikannya yang tersendiri. Kalau bulan Rejab adalah bulan Allah, bulan Syaaban pula adalah bulan Rasulullah dan bulan Ramadhan pula bulan umatnya. Kalau bulan Rejab istimewa dengan Israk Mikraj manakala bulan Syaaban pula istimewa dengan Nisfu Syaaban. Bulan Syaaban ialah bulan menghapuskan dosa dan bulan Ramadhan ialah bulan menyucikan diri dari dosa. - See more at: http://www.blackrosehunter.my/2013/06/kebaikankeistimewaankelebihan-bulan.html#sthash.CJWVWNqH.dpuf
Hari ini hari terakhir bulan Rejab dan esok bermulalah bulan Syaaban. Seperti bulan Rejab, bulan Syaaban juga mempunyai kelebihan,keistimewaan dan kebaikannya yang tersendiri. Kalau bulan Rejab adalah bulan Allah, bulan Syaaban pula adalah bulan Rasulullah dan bulan Ramadhan pula bulan umatnya. Kalau bulan Rejab istimewa dengan Israk Mikraj manakala bulan Syaaban pula istimewa dengan Nisfu Syaaban. Bulan Syaaban ialah bulan menghapuskan dosa dan bulan Ramadhan ialah bulan menyucikan diri dari dosa. - See more at: http://www.blackrosehunter.my/2013/06/kebaikankeistimewaankelebihan-bulan.html#sthash.CJWVWNqH.dpuf

Wednesday, 19 June 2013

BONUS RAYA 2013

 Yeeaayyyyy!! bonus raya.
camne aku leh xtau pun bonus raya ni PM dah umumkan masa bulan 4 itu ari lagi.. uhhh ketinggalan tul. xpe janji masyukkk nnt. boleh la beli beskut raya bagai nga duit raya.. nama lagi bonus raya kan :-) haha



Kuala Lumpur: Datuk Seri Najib Razak semalam mengumumkan kerajaan bersetuju membayar bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM500 kepada penjawat awam.
Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan turut mengumumkan bahawa kerajaan bersetuju memberi Bayaran Khas Kewangan sebanyak RM500 kepada semua pesara kerajaan.
Bayaran itu akan dibuat pada 9 Ogos ini, katanya dalam kenyataan.

Pemberian bonus dan bayaran khas berkenaan akan memanfaatkan seramai 1.27 juta penjawat awam persekutuan dan 657,000 pesara kerajaan.

Najib berkata, pemberian bonus dan bayaran khas kewangan itu dibuat berdasarkan kedudukan dan kemampuan kewangan kerajaan.

Katanya, bayaran itu akan membabitkan anggaran perbelanjaan RM2.2 bilion.

Perdana Menteri berkata, pemberian bonus dan bayaran khas itu adalah penghargaan kerajaan kepada seluruh penjawat awam dan pesara kerajaan.
Kerajaan sentiasa prihatin dan sangat menitikberatkan kebajikan penjawat awam dan pesara kerajaan, katanya lagi.

Beliau berharap langkah itu dapat membantu mereka membuat persediaan menyambut Aidilfitri.

Najib berkata, pembayaran bonus kepada penjawat awam itu bagi menghargai sumbangan dan dedikasi mereka dalam melaksanakan program pembangunan negara. 



murah rezeki..lebih tepat lagi rezeki bertimpa2.. bulan 7 dapat 1 kenaikan gaji. meriah la mak ngah beraya taun ni. crita muktamad dia boleh survey2 dalam pekeliling bwh ni k.

PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 5 TAHUN 2013
PEMBERIAN PEMINDAHAN GAJI KEPADA PEGAWAI PERKHIDMATAN AWAM PERSEKUTUAN DI BAWAH SISTEM SARAAN MALAYSIA

bersyukur la kan kite kat malaysia.. hidup aman damai. alhamdulillah.
semoga rezeki diberkati. amin.. :-)

Tuesday, 18 June 2013

Resepi Smoothie

Lama xwat entri.. blog pun sunyi sepi aje. :-( sedeeeyyyy...

Hari ni nak kongsi resepi smoothie... rasa sedap dan yang penting menyihatkan.
okay layan dulu smoothie homemade yg aku buat ni..



Bahan- bahan:

mangga
epal
bayam hijau
lemon (xde dlm gambar)
yogurt asli (xde dlm gambar)

cara:

kisar semua bahan diatas tambah kiub ais.. minum sejuk mmg sedap :-)

fisrt time buat ni tau.. buat ckit sbb risau xleh nak telan lak. 
tergerak hati nak try resepi simple ni setelah mengoogle kebaikan amalkan minum jus buah dan sayur ni.
petang2 sambil lepak luar umah layan smoothie ni mmg best.



rugi kalau korang xtry... hihihi.. ok kat bwh ni pelbagai lagi variasi smoothie yang korang boleh try. mane tau kan xsuka epal ke apa.. leh guna buah atau sayur lain.

1. Smoothies strawberi dan pisang
  • 100ml ais
  • 200ml yogurt asli rendah lemak
  • Sebiji pisang
  • secawan strawberi
  • 1 sudu madu
  • sedikit kacang walnut
Kisarkan kesemua bahan diatas.
2. Smoothies Pisang bersama mentega kacang
  • 100 ml ais
  • 200 ml yogurt rendah lemak
  • 1 sudu besar mentega kacang
  • sebiji pisang
  • 1 sudu teh madu
Kisarkan kesemua bahan diatas.
3. Smoothies pisang bersama betik dan kacang walnut
  • 100 ml ais
  • 200 ml yogurt rendah lemak
  • sebiji pisang
  • sepotong betik
  • 8 biji kacang walnut
  • 1 sudu kecil serbuk kopi atau coklat
Kisarkan kesemua bahan diatas dan taburkan serbuk kopi/coklat di atasnya semasa menghidang.
4. Smoothie Mangga dan pisang
  • 100 ml ais
  • 200 ml yogurt rendah lemak
  • Potongan buah mangga manis
  • 1 biji pisang
  • secawan jus oren
Kisarkan kesemua bahan diatas.
5. Smoothie untuk sarapan
  • 100 ml ais
  • 200 ml yogurt rendah lemak
  • segenggam buah beri atau strawberi
  • sebiji pisang
Kisarkan kesemua bahan diatas.
6. Smoothie vanila kurma
  • 100 ml ais
  • 200 ml yogurt rendah lemak
  • 1 cawan kurma
  • 1/2 sudu ekstrak vanila
Kisarkan kesemua bahan diatas.
7. Smoothie blueberi almond butter
  • 2 cawan air
  • 1 biji pisang
  • segenggam blueberry
  • 1 sudu teh jus lemon
  • 3 sudu almond butter
  • 3 biji kurma
Kisarkan kesemua bahan diatas.
8. Smoothie oren dan beri 
  • 100 ml ais
  • 1 cawan air
  • 2 biji buah oren yang dipotong kecil
  • 1 cawan blueberry
  • 1 cawan raspberry
Kisarkan kesemua bahan diatas.

9. Smoothie soya dan strawberi
  • 1 biji pisang
  • 2 cawan strawberi
  • 1 cawan susu soya
  • 1 sudu madu
Kisarkan kesemua bahan diatas.

10. Smoothie avokado dan buah pear
  • 1/2 buah avokado yang dibuah biji
  • 200 ml yogurt rendah lemak
  • 1/2 cawan jus pear
  • 1 sudu madu
  • 1/2 sudu ekstrak vanila
  • 1 cawan ais
Kisarkan kesemua bahan diatas.

menarik dan tertarik tul kan resepi smoothie ni.. cam ibu2 yang bekerja resepi ni boleh membantu la kan.. sbb senang nak buat.. xperlukan banyak masa. campak2kan aje semua bahan dlm pengisar. anak2 pun mesti suka. :-)

ok selamat mencuba dan terima kasih coz sudi jenguk2 blog ina.