Followers

Tuesday, 31 December 2013

Selamat Tahun Baru 2014

Kejap aje masa berlalu
tup! tup! dah masuk tahun baru


sepanjang tahun 2013 yang lepas
banyak suka duka yg dilalui
sangat bersyukur
tahun 2013 adalah tahun kejayaan
sehinggakan xboleh nak ingat
apa yg dukanya

walau bagaimanapun
sebagai hambanya yg lemah
kite hanya mampu merancang
allah yang maha berkuasa
menentukan segalanya
kejayaan juga adalah salah satu ujian darinya

bg tahun baru
ina ada beberapa wishlist
xnak mention2 kat cni lg k
 
mmg camtu la setiap tahun
akan ada wishlist
sebagai pendorong dan panduan
kemana nak dituju
apa yg perlu diutamakan

biasanya perkara yg simple2
yang mampu tuk diusahakan
bila pada tahun tu wishlist tu dah berjaya
mmg hepi sangat


semoga hidup ini diberkati dan dirahmati
kepada kwn2 semua
ina ucapkan selamat tahun baru
 

Meroyan Berkebun

Dah balik dari cameron
aku jadi meroyan lak nk gantung pokok2 yg dah beli tu
harus la kan.. xcited katakan
hahhaha
over tul aku nih

sampai kat umah ari jumaat tu dah mlm
sbb dah penat, jd esok aje la
sesi berkebun tu

bangun pagi sabtu tu hati penuh dgn bunga2
xsabor2 nak susun2 bunga tu semua
pagi tu kami ke nurseri dulu
coz dah janji nak ambik sebijik lg pasu

sebelum ni dah beli sebijik
planning asal nak buat tempayan tadah air ujan
kan kat kelantan sekarang asyik ujan aje
tanah kat bwh tu dah berlubang 

nak pasang tapak gajah (paved block)
lum cukup bajet
sementara tu ingat nak taruk tempayan
skali xkesampaian jugak lerr



camni la
tapi... cam xcantik je kan
xsesuai pasu tu
sbb rupanye xmacam tempayan
jadi kiteorg ubah jdkan pasu pokok bunga



disebabkan hanya beli sebijik aje
terpaksa la tambah sebijik lg kan



taraaa...  kwn2 ok x?

dah melalut dari tajuk asal ni
okeh.. balik ke pangkal jalan




ni antara yg beli kat cameron aritu
xtau nama pokok ni apa
yg lebih parah xtau gak nak jaga dia camne
kalau sesape yg tau
mintak sharing2 k

kan x sampai seminggu dah mati lak pokok ni nnt
harga pokok dan pasu serta batu2 tu skali
hanya rm32 aje
murah kan




pokok ni pun xtau namanye
daunnye bau cam lemon
cam pokok krimas aje kan
rm10 satu pokok
belum tau nak tempatkan kat man
sementara ni
letak kat porch aje




ni lak pokok yg gantung2 tu
puunnn.. xtau nama hihihi
kalau ada yg tau.. inform k
(abaikan hutan belantara kat blakang tu k)
pokok tu yg bunga merah harga rm10 satu
yang nampak daun lebih dari bunga tu lak  rm8 satu




ok.. ni gambo yg lebih jelas poko tu semua
mak aiihhh, bersepahnyer!!
korang tengok pokok bunga udah la yerrr
hiiiiii mohon abaikan segala macam
alat perang tuk berkebun tu tau


kaktus pun ada gak
3 ketul aje setelah bg kat sape2 yg nak
lg sesuai kalau 3 ketul ni berada diatas 
sekeping pingan 3 segi
yg berwarna putih
apa pendapat korang?
sebarang cadangan dialu-alukan

Monday, 30 December 2013

Krimas Kat Cameron Highland

Sempena ari krimas aritu
jejalan kat cameron
kamis petang dalam pukul 3
kiteorg gerak ke cameron dari gua musang

dalam sejam stengah perjalanan
baru sampai kat brinchang
mmg ramai yg amat ke sana 
bila time cuti ni kan
kiteorg ke sana xde hala tuju pun
mihmihmih

saje aku gedik2 ajak hasben ke sana 
dah alang2 duk gua musang kan
bawak anak kesayangan jejalan
(maknye yg over.. malu nk ngaku)


korang tgk anak aku
xleh nk berengang langsung dgn mainan dia
heret sana cni
semua org pandang ko..
hiii apa la amzar ni

sebab dah ptg kiteorg nginap kat sana
ptg tu jalan2 kat pasar malam brinchang tu aje



biasa la kan... mesti beli cendawan goreng
itu feberet aku



jamu mata 


kaktus.. erkk mesti la korang pun tau tu kaktus
aku beli rm10 dapat 6 ketul
orait la kan
selalu beli kaktus kalau gi cameron
tp xtahan lama
asyik mati aje
aku xpandai jaga


cantik tul bunga nih
tp aku xbeli pun
xtau nak wat ape nga bunga2 cinta tu



musim buah kelapa laut kot
kat sana mmg banyak yg jual air kelapa laut  ni
sedap gak kn airnye



strawberi.. merah yg menawan.
beli rm25 boleh dpt 3 bekas
harga bergantung pada bekas tu gak



x abis2 dgn mainan
ni semua benda dia tembak
penuh aksi tu


hahh!! kat cni la yg best
aku suka... semua cantik 
rambang mata

pokok yg gantung2 tu sgt menarik perhatian
kiteorg beli 4 pokok


bdk yg hepi kat ladang lavender ni
tp munga kat belakang tu bkn lavender okehh



aksi pe camtu amzar


hasilnye


jagung manis, ubi keledek dan sayur daun pucuk labu


aku lak yg hoverrr bergambo
anak aku xlayannn!!
hihihi


pasu yg aku beli


petang tu kul 4 cam g2 la
kiteorg balik kb
bye2 cameron
hepi sgt dpt luangkan masa jejalan nga family
xkisah la kat mane pun
asalkan dgn family
aku hepi
tq papa sbb bwk kiteorg jejalan
nnt bwk lg k.



Wednesday, 18 December 2013

Gelombang Ke-3 Belah Pantai Timur

Alhamdulillah arini walaupun ujan
tp renyai2 aje
syukur sangat2
semalam dengar laporan cuaca
belah pantai timur akan dilanda
gelombang ke-3



air sungai kelantan
masa gelombang kedua aritu
banyak jalan dinaiki air
susah gak la nak anta anak
kat umah tokmanya



arap semuanya ok la kn
xmo la banjir2 lagi
 


Iron Baju vs Meja Iron

Aku amat malas kalau nak men'iron baju bajan ni
xsuka sesangat tapi terpaksa la kn
kan berkedut kedat lak baju aku
pi keje nanti

tp sib baik aku dpt laki yg baju keje
xyah iron ko
sbb hasben aku keje ladang
fuhhh!! lega

panjang lak bebel bab malas iron ni
xceli nak cite aku pasal meja iron 
kat umah aku aje


Ko tgk... hihihihi
teruk tul rupe meja iron aku
dah berlubang sana cni
itu menunjukkan dia telah berkhidmat sekian lama

meja iron ni aku beli murah aje
aku dah lupe bape hinggit
waktu tu belum kawin pun lagi
menyewa dgn kwn2
4 taun yang lepas cam g2 la

walaupun dia dah agak uzur aku kerjakan
tp aku rasa masih boleh diselamatkan
jd aku belikan dia baju baru


ini la bendanye
aku beli kat cosway harga RM14.90 aje
meh kite pakaikan dia baju baru


elok la ckit rupanye kan
ini berlubang lubang
kekononnye satu bilik nak jadikan
laundry...
tp lum ada rupa laundry lagi
mihmihmih berangan banyak sgt.

Tuesday, 17 December 2013

Bila Budak Tecik Mengemas Rumah


JOM JOIN GA BLOG UMIE SUE
mmg slalu follow blog umie sue ni
skali tgk ada GA
bila godek2 cari gambar amzar 
jupa yang sesuai nga tema
so boleh la join kan :-)

 
TEMA : ANAK MENGEMAS RUMAH
anjuran : UMIE SUE 1st Giveaway 



Budak-budak tecik ni
 suka sangat belagak cam org dewasa
lucu lak tengok kan

try korang perhatikan
atau mintak tlg si kecik 
xkisah la
mintak tolong buangkan sampah ke
tolong lap tingkap ke
tolong basuh bilik air ke

waktu kecik2 ni la nk biasakan dia dgn keje umah kn
xkira la laki ke pompuan
kena sama2 tolong
baru bessttt!!

amzar mmg volunteer bab menolong 
(+ menyibuk nih... layan aje la kan)
mihmihmih sabor aje la
ada gaya menolong
walaupun x terkesan apa yg dia lap tu


bkn takat tolong kemas umah
semua dia kalut nak buat sama
itu gambo kecik lg
tp kemain lg tolok bakul tu
abis org dilanggarnye 

bakul tu lebih besor dari tuan bdn
larat ke tolak tu
kihkihkih


amzar ni mmg takut bila on vacum
dia akan lari duk atas sofa bagai
tp disebabkan dia nak menyibuk sama
dia try gak

tp kalau bab vacum ni boleh diharap la
untung ibu ko ni nak
ada pembantu cilik
 


ehhh kenapa tu
dah penat ke???


arap sangat anak ibu rajin camni
sampai besor ye
baru rumah kite kemas dan bersih
sayang amzar ibu ketat2

Sunday, 15 December 2013

Pokok Kesinai/Bonsai


cantik la pokok kesinai ni
cam berkenan lak

tanam kat laman umah
orait gak coz pokok ni xbesar gedabak
xlak kecik cinonek

paling suka tang daun yg dibentuk jd cam topi tu
tp kena rajin prunning la daunnye nnt

pokok kesinai ni banyak ditanam
kat tgh2 jln
atas diverder tu



kalau nak beli yg dah besar dan cantik 
cam gombo kat atas tu
mahal gak dalam rm200 - rm400

kalau yg masih kecik
daun pun masih berserabai
harga dlm rm50 - rm100 aje

apa pendapat korang tentang
pokok kesinai ni?


Kemas Almari Yang Berkulat

berkulat ujan2 ni
rimas tul 
sekarang ni musim tengkujuh
di sebabkan almari pakaian
anak aku ni materialnya xbape ok
so kulapuk berhabuk2 kat almari tu


nampak x yg putih tu
apa lagi terpaksa la 
aku kuarkan balik semua baju bajan amzar

aku xtau camne nak atasi
just kesat aje nga kain

buku


majalah

album


paper bag dan segala mcm benda


taraaa... dah settle


beli almari ni dulu sbb berkenaan sgt 
nga gambo upin ipin tu
skali asyik berkulapuk aje
blk anak aku ni belum deko2 lagi
rupanye cam stor aje kan

aku bercadang blk  ni nak jdkan
sebagai playroom aje
sbb bdk kecik tu masih tdo nga aku



Pokok Hiasan Laman Rumah

Tercari2 pokok camne yg sesuai tuk hiasan kat laman
yg senang jaga ... xmanja gedik2
lebih tepat , boleh berdikari
letak c2 aje boleh tahan
hihihi aku pemalas wehh
laki aku rajin tp dia sminggu skali aje blk
sari aje lak tu cuti
x episen kalau nk kena belek2 pokok tu 
setiap kali balik kan

aritu aku berkenaan kat pokok ni
sowii xtau nama



 bila ati dah terpikat
kami pun terjah kat nurseri
akhirnye....

dan..



errkkkk.. apasal ye cam xcantik aje
kihkihkih
masih dogel mak milah oiiii
xde pasu..!! 

so pasni misi mencari pasu la pulak!!
cian kat pokok dua ketul tu
bantai letak cam gitu aje
hihihi

 
pokok spesies yang sama
aku snap gambo ni kat dpn 
restoran selera cik siti