Sunday 18 August 2013

Checklist Nak Masuk Rumah Baru


checklist yg aku buat sebelum masuk umah baru
penat weh nak pindah memindah ke rumah baru ni

aku bagi siap nga kos setiap satu tu k
senang sebagai panduan korang yg nak masuk umah baru
kos ni lak area KOTA BHARU, kelantan aje
kes berlaku lak tahun 2013
lain2 taun aku xtau
lain2 kedai pun aku xtau

1) pasang grill rumah
dah settle kos RM3,300
aku beli pedlock 7 biji semuanye RM184
setelah mendapat diskaun 45%
mahal gak benda alah ni kan



2) pasang meter elektrik
yang ni pun dah settle deposit RM280
2 minggu gak lepas tu baru datang pasang meter ni



3) mesin boring air 
pasang semua dah settle
mesin ni disediakan oleh kontraktor
kami cuma buatkan dia punya box grill ni aje


sebagai langkah keselamatan la
box ni ambik nga abg wi, tokei yg sama nga pasang awning rumah aku
kos nak pasang box ni RM180
tp aku dapat diskaun so RM150 aje la
tq ye abg wi



4) cat rumah kos dalam RM500
cat dalam saje
bebenornye umah ni dah cat
tp aku xpuah ati dgn kualiti cat dan dinding pun dah ada yg kotor
so cat dalam aje
korang abaikan aje bigbos yg tgh mengecat tu hihihi


5) pasang awning rumah
dalam progress
baru duk pacak kayu kayan  
kos awning ni RM2650
ukuran 10kaki x 24 kaki


6) pasang lampu kipas dan buat wayering tambahan
kos beli lampu kipas dalam RM 2500
upah xtau la lg maybe RM1000 kot ngehngehngeh
pandai la aku berkot kot kan 


7) acara membersihkan rumah
ujung minggu ni :-)
yg ni xde kos sbb aku nga hasben aku aje akan bersihkan umah ni

dah siap cuci muci ni
boleh la call uncle kedai yg kitaorg beli peti tu mintak antarkan
peti aritu kitaorg beli RM5150



8) pasang kabinet dapur
yang ni dah tempah tunggu datang pasangkan aje
ehh dalam gambo ni merah putih
tp dah tukar tau.. semua caler merah
encik suami xnak merah putih
mabuk warna katanye
hahhahaha aku baru nk buat cam dapur THE RED WARRIOR g2
kos kabinet ni skali dgn aksesori RM 6,600 
kos beli dapur : hob dan hood RM1200

9) pasang langsir
yang ni dah settle tempah
tunggu aje akak kheng dari CK HOME CENTRE
datang pasang
kos semua RM3300
tapi aku reject tuk 2 bilik coz bilik tu ada planning lain
so RM2500 





10) rain shower head kos RM350 after less 40% 
lum terbeli lagi .. tp dah ada yg di aim kan

 dan water haeter RM500
panasonic cam gambo tu

11) part ni yg paling leceh
nak kena sewa lori angkut barang dari umah sewa ke umah baru
kos semua ni aku anggarkan dalam 1k gak 
yahooo masuk umah baru
tapi sedih pilu gak la nk pindah dari rumah sewa
dah lama duk c2
banyak kenangan kat c2 tu tau
sob... sob... sob... 
acara ni insyaallah masa cuti merdeka nnt
sekarang aku nk kena cari kotak banyak2
sumbat dulu yg mane termampu kat dalam tu 

ada satu dua perkara lagi yg aku lum beli
cam bar stool dan kabinet tv
ada masa aku nak heret hasben aku survey dulu

ok... xlarat dah nak men n3 panjang2
aku arap dapat membantu korang dalam merancang 
perkara yg perlu korang utamakan masa nak pindah ke umah baru
korang tu nnt. tata...
tq sudi baca n3 aku yg merapu ni :-)



1 comment:

  1. Alhamdulillah. Kalau Nak pindah rumah dengan mudah dan cepat, boleh pindah dengan team Nizaf Mover & Logistics. Maklumat lanjut boleh search ' Nizaf Mover & Logistics ' di Facebook atau layari www.nizafmover.com. tq :)

    ReplyDelete